Integracja sensoryczna (SI)
Zapraszamy na terapie indywidualne oraz zajęcia grupowe w zakresie integracji sensorycznej. Prowadzone w nowych dobrze wyposażonych, klimatyzowanych salach, przez wykwalifikowany personel.
Organizujemy również zajęcia grupowe dla małych dzieci z rodzicami – więcej informacji w naszym gabinecie.
Czym jest integracja sensoryczna?
Zdolność dziecka do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z otoczenia oraz z własnego organizmu nazywamy integracją sensoryczną. Integracja sensoryczna pozwala segregować, porządkować i składać razem pojedyncze bodźce w pełne funkcje mózgu. Gdy funkcje te są zrównoważone, motoryka ciała łatwo dostosowuje się do otoczenia, umysł łatwo przyswaja informacje, a prawidłowe zachowanie pojawia się w sposób naturalny. Integracja sensoryczna wpływa także na rozwój dziecka, zdolność do nauki, a także samoocenę.
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z istnienia trzech układów sensorycznych, które powinny funkcjonować prawidłowo i jednocześnie współpracować ze sobą. W inny wypadku dziecko doświadcza problemów dotyczących interakcji z otoczeniem, a także nieprawidłowo rozpoznaje sygnały wysyłane przez własny organizm.
- Układ dotykowy – dotyczy on zmysłu dotyku. Pozwala na odczuwanie, czy dane obiekty są gorące czy zimne, ostre czy tępe, szorstkie czy gładkie. Układ ten umożliwia nam rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku, odczuwanie bólu, ciepła itd.
- Układ przedsionkowy – koordynuje ruchy oczu, głowy i ciała. Pozwala nam bujać się na huśtawce, koordynować ruchy obu stron ciała i łapać równowagę.
- Układ prioprioceptywny – tzw. czucie głębokie, korzysta on z danych dostarczanych przez mięśnie, więzadła i stawy, aby informować mózg o pozycji naszego ciała. Dzięki niemu możemy stać bez ryzyka przewrócenia, czy kozłować piłką.
Poniżej przedstawiono przegląd najczęstszych objawów wskazujących na potencjalne zaburzenia przetwarzania bodźców zmysłowych.
- nadwrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe
- zbyt mała wrażliwość na dotyk ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe
- zbyt wysoki lub zbyt niski poziom aktywności
- problemy z koordynacją i równowagą
- opóźnienia w rozwoju mowy i zdolności językowych
- opóźnienia w rozwoju zdolności ruchowych (duża i mała motoryka)
- problemy z nauką, niska samoocena
- trudności z organizacją i zachowaniem.